09109702822 eastomrangroup@gmail.com قم، خیابان 19 دی

تغییر سایز تیرها

در این مجموعه استوری ها، تغییر سایز تیرهای دو طرف ستون بررسی شد. در عکسی تغییر ارتفاع تیرها در دو سمت ستون نشان داده شد. بعضی از دوستان در مورد این عکس گفتند که افزایش و یا کاهش ارتفاع تیرها، از نظر فنی صحیح نیست و باید در طراحی سازه انجام نشود.

اما در واقعیت این طور نیست. گاهی تغییر سایز تیرها می تواند به عملکرد بهتر سازه کمک کند.

در این مجموعه استوری ها، چالش های اجرایی و محاسباتی این موضوع را بررسی کردیم:

تغییر سایز تیرها، در اجرا و قالب بندی مقاطع بتنی، می تواند کار را سخت تر کند و زمان بیشتری برای اجرای آن لازم است.

نکته ی حائز اهمیت در بتن ریزی ستون ها، زمانی است که تیرها با سایز مختلف در دو طرف آن قرار دارند. باید توجه کنیم که بتن ریزی تا تراز زیر تیری که ارتفاع بیشتری دارد انجام شود. در غیر اینصورت بتن ریزی چشمه ی اتصال، دو مرحله ای شده و این کار باعث ایجاد درز سرد در این قسمت مهم از سازه خواهد شد.

در ادامه در مورد تأمین طول مهاری قلابدار آرماتورهای این تیرها صحبت شد. در باره ی این موضوع گفته شد که گاهی برای تأمین طول مهاری قلابدار آرماتورهای تیر در چشمه اتصال، لازم است سایز ستون افزایش یابد.

در رابطه با محاسبات این تیرها صحبت به میان آمد و گفته شد زمانی که ارتفاع تیر را زیاد می کنیم در حقیقت با این کار برش لرزه ای وارد به چشمه اتصال را کم می کنیم. برای بررسی این موضوع، روابط مربوطه بررسی شد و نشان داده شد که با افزایش سایز تیرمقاومت برشی لرزه ای وارد به چشمه اتصال افزایش می یابد.

در پایان امیدواریم که با این کلیپ قدمی کوچک در جهت ارتقای علمی شما دوستان عزیز برداشته باشیم. ما را از نظرات خوب و سازندتون دریغ نکنید.

mrvahidman2000

103 مطلب منتشر شده

درباره این مطلب نظر دهید !
قالب فروش فایل

محصولات پرفروش

مجموعه سوالات آزمون محاسبات

3,600,000 ریال