09109702822 eastomrangroup@gmail.com قم، خیابان 19 دی

نحوه اعمال اثرات ∆-P در نرم افزار ETABS 16.2.1

برای منظور نمودن اثر PΔ در سازه ها می توان این اثر را همراه سایر عوامل در تحلیل سازه در نظر گرفت و نیروهای داخلی اعضا را به دست آورد.یک روش تقریبی برای اعمال اثرات PΔ استفاده از ضریب افزایش نیروها و جابجایی ها می باشد این ضریب که در استاندارد 2800 بصورت \frac{1}{1-\varphi _{i}} ارائه شده است (اثبات ضریب \frac{1}{1-\varphi _{i}} در پیوست سوم استاندارد 2800 ویرایش چهارم ارائه شده است) نیروهای وارد بر اعضا و تغییرمکانها را افزایش می دهد.

M_{ip\Delta }=M_{i}\left ( \frac{1}{1-\varphi _{i}} \right )                          V_{ip\Delta }=V_{i}=\left ( \frac{1}{1-\varphi _{i}} \right )                              \overline{\Delta }_{eui}=\Delta _{eui}\left ( \frac{1}{1-\varphi _{i}} \right )

در روابط فوق  لنگر افزایش یافته و  برش افزایش یافته و   تغییرمکان افزایش یافته با اعمال اثرات    می باشد.در ادامه در مورد اعمال دستی اثرات  در محاسبات بیشتر صحبت خواهیم کرد. البته اعمال اثرات  در نرم افزارهای محاسباتی مثل ETABS بسیار ساده می باشد و تحلیل های بسیار دقیق تری بر روی آثار  انجام می گیرد. نکته ای که لازم است در اینجا به آن اشاره کرد این است که برای اعمال اثرات  لازم است نیروهای وارد بر سازه (ثقلی ، جانبی) به نحو مناسبی با یکدیگر ترکیب شوند تا بحرانی ترین حالت بدست آید. [بررسی این موضوع و نحوه اعمال اثرات  در نرم افزار ETABS 16.2.1 در این ویدئو بصورت کامل بیان شده است].

همانطور که گفتیم  می توان با روش های تقریبی اثر  را در محاسبات دستی هم وارد کرد. دو نمونه از نحوه اعمال اثر  در محاسبات را به صورت خلاصه در اینجا ارائه می نماییم.

همانطور که در بخش قبل اشاره کردیم نسبت لنگر ثانویه به لنگر اولیه ملاکی است که نشان می دهد اثر  در نتایج تحلیل سازه حائز اهمیت است یا خیر؟ و اساساً شاخص پایداری هم با همین رویکرد در استاندارد ۲۸۰۰ بیان شده است:

\varphi _{i}=\frac{P\Delta }{Vh}=\frac{\left ( P_{u}\Delta_{eu} \right )_{i}}{\left ( Vh \right )_{i}}

East Omran

159 مطلب منتشر شده

درباره این مطلب نظر دهید !
قالب فروش فایل

محصولات پرفروش

مجموعه سوالات آزمون محاسبات

3,600,000 ریال