09109702822 eastomrangroup@gmail.com قم، خیابان 19 دی

محور قوی ضعیف

هدف از رشته استوری های محور قوی و ضعیف این هست که بفهمیم چجوری محور قوی و ضعیف تعیین کنیم و هم اینکه محور قوی و ضعیف به چه دردی می خورند.

در ابتدا محور قوی و ضعیف چند مقطع مورد سوال قرار گرفت.

همونطور که می دونیم هر عضوی یا هر مقطعی یک محور قوی و یک محور ضعیف داره. برای مثال در تیرها اون محوری که ممان اینرسی قوی تری داره به عنوان محور قوی شناخته میشه و اون محوری که ممان اینرسی ضعیف تری داره محور ضعیفه مقطع هستش.

در ستون ها هر محوری که شعاع ژیراسیون قوی تری دارد به عنوان محور قوی و محوری که شعاع ژیراسیون کمتری دارد محور ضعیف مقطع نام گذاری می شود. یا در دیوارها، نیروهایی که به خارج از صفحه دیوار وارد می شوند و لنگر خارج از صفحه دیوار را تشکیل می دهند و منجر به خمش دیوار حول محور قوی دیوار می شوند.

تعیین محور قوی و ضعیف به چه صورت هست؟ مثلا در شکل های منظم و نزدیک به منظم کافیه که ممان اینرسی مقطع حساب شود و ممان اینرسی بزرگتر حول هر محوری باشد اون محور، محور قوی مقطع است و ممان اینرسی ضعیف تر حول محور دیگر، نمایانگر محور ضعیف مقطع هستش.

در شکل های نامنظم قضیه فرق میکنه.  در این شکل ها محور قوی و ضعیف بر اساس تنش های اصلی که در دایره موهر رسم می کنیم معلوم می شه. شیوه کار به این صورته که تنش های اصلی دایره موهر مقطع را رسم می کنیم و دنبال یه زاویه می گردیم که با محورعمودی دایره ی موهر، تنش حداکثر ایجاد میکنه. اون خطی که برای تشکیل زاویه رسم میشه محور قوی مقطع هستش.

یکی دیگه از راه های تشخیص محور قوی محور ضعیف اینه که وقتی عضو تحت فشار حداکثری قرار بگیره کمانش می کنه. حول اون محوری که در ابتدا کمانش میکنه محور ضعیف نامیده میشه و محور عمود بر اون محور ضعیف، محور قوی نامگذاری خواهد شد.

راه تشخیصی دیگه برای پیداکردن محور قوی ضعیف اینه که هر چه توزیع جرم حول محوری بیشتر باشه اون محور ، محور قوی مقطع هستش.

حال وقتشه که بگیم محور قوی ضعیف به چه دردی می خوره؟

هر چه نیروهای ماکزیمم وارد بر عضو را حول محور قوی وارد کنیم مقاومت عضو در برابر نیروها و بالاتر بوده و مقطع اقتصادی تری به دست میاریم. در واقع با استفاده از این بحث، جهت ستون گذاری و تیر ریزی در پلان تعیین می شه.

مثلا دیوارهای برشی به نحوی قرار میدیم که نیروهای جانبی زلزله به درون صفحه ی دیوار وارد بشه.

در پایان این مجموعه استوری ها، یکی دیگه از راهکارهای تشخیص محور قوی ضعیف گفته شد و اون، استفاده از جدول اشتال هست. به این صورت که هر جا دیدیم ممان اینرسی حول محوری بیشتر هستش، اون محور، محور قوی هستش.

mrvahidman2000

103 مطلب منتشر شده

درباره این مطلب نظر دهید !
قالب فروش فایل

محصولات پرفروش

مجموعه سوالات آزمون محاسبات

3,600,000 ریال